Jak uczyć się słówek?

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
Jak uczyć się słówek?

Proponowany sposób jest może żmudny, ale się opłaca na dłuższą metę. Poczytaj, zastanów się i wypróbuj. Wkrótce na stronie znajdziesz przykładowe fiszki do wydrukowania.

  • Rozróżniaj słownictwo bierne od czynnego.
  • Zapomnij o dwujęzycznych listach słówek!
  • Rób karteczki ze słówkami.
  • Ucz się nowych słów w kontekście. (Na karteczce zapisz słowo i koniecznie przykładowe zdanie, które pokazuje jego poprawne użycie. Na odwrocie zapisz tłumaczenie.),
  • Powtarzaj częściej te, które trudniej Ci zapamiętać,
  • Zapamiętane słownictwo odkładaj to nauczonych i co pewien czas je powtarzaj.
  • Zawsze ucz się tylko jednego wybranego znaczenia słowa, dla drugiego znaczenia zrób osobną karteczkę.

 

 

Każdy z nas uczył się nowych słówek a następnie zadowolony myślał, że dane słowo zna. A ja zapytam, co to znaczy, że znasz słowo? Pewnie nie zastanawiałeś się dotąd nad jakością znajomości słówek. Zanim wyjaśnię tę sprawę, opowiem trochę o rodzajach słownictwa i jak zbudowane jest słowo, oczywiście nie nastąpi tu wykład na temat morfologii jednostki leksykalnej, tworzeniu derywatów wstecznych i zerowych, prefiksach i sufiksach, etc. Chodzi tu o takie elementy słowa, które powinien znać i rozumieć każdy uczący się. Dlaczego? Po pierwsze, żeby uczyć się efektywniej a po drugie, aby umieć ocenić, czy nauczyciel, do którego przychodzimy jak do specjalisty, stosuje tę wiedzę wobec nas, nauczanych.

Zacznijmy od początku. Ogół słów, które poznaliśmy i przyswoiliśmy ucząc się języka obcego nazywamy słownictwem. Czy każde słowo ‘znamy’ jednakowo dobrze? Otóż nie, zwykle ucząc się słowa skupiamy się na jego znaczeniu, temu poświęcamy całą naszą uwagę. Czasem bywa i tak, że próbujemy zapamiętać pisownię tego słowa. Gdy zapamiętaliśmy te fakty, to uznajemy, że dane słowo znamy. Niestety jest to dopiero początek drogi. Wielu uczniów w szkole przeżywa rozczarowanie, że mimo poświęconego czasu i nauczenia się słówek w ten sposób nie otrzymała zadowalającej oceny. Dlaczego tak się dzieje? Wynika to z braku świadomości, że nie każde poznane słowo znamy w jednakowy sposób.

Słówka, których poznaliśmy tylko znaczenie, ewentualnie potrafimy je poprawnie napisać i wymówić, tworzą nasze słownictwo bierne, czyli zbiór słów, które w sprzyjających warunkach będziemy mogli zrozumieć czytając je, bądź słysząc. Zakładamy, że skoro dane słowo rozumiemy, to będziemy potrafili je od razu użyć pisząc, skoro wiemy, jak się owo słowo zapisuje, oraz w mówieniu. Tymczasem nie dzieje się to automatycznie. Żeby zdobyć umiejętność posługiwania się danym słowem, potrzebujemy dodatkowego wysiłku w opanowaniu uzupełniających informacji o słowie, które umożliwią nam jego zastosowanie. Słowa, które potrafimy swobodnie używać w mowie i piśmie, to są słowa, o których wiemy więcej niż tylko to, jakie ma ono znaczenie, jak je zapisujemy oraz wymawiamy. Taki zbiór naszego słownictwa nazywa się słownictwem czynnym.

Co należy zrobić, żeby przenieść nasze słownictwo ze zbioru biernego do czynnego?

Należy poznać odpowiedź na pytanie, czego jeszcze należy się dowiedzieć o słowie, którego się uczymy. Słowa występują w przyrodzie w powiązaniu z innymi słowami. Tworzą zdania. Czyli są one połączone ze sobą, a skoro tak, to muszą istnieć reguły i zasady ich składania. Ogół tych reguł zwiemy gramatyką. Stąd wniosek, że poznając słowo, trzeba poznać również informacje gramatyczne z nim związane. O które informacje chodzi?

Jest to uzależnione od tego, z jaką częścią mowy mamy do czynienia.

W przypadku rzeczowników niemieckich potrzebujemy następujących informacji:

  • rodzaj słowa, czyli rodzajnik, np. das Haus,
  • liczbę mnogą, np. die Häuser
  • typ odmiany, odmiana słaba czy mocna? der Herr, des Herrn/das Haus, des Hauses,
  • w niektórych przypadkach typowy przyimek. das Interesse an + Dativ

W przypadku czasownika interesują nas następujące informacje:

  • sposób odmiany w czasie teraźniejszym, ich fahre, du fährst, ich nehme, du nimmst
  • formy czasu przeszłego oraz czasownik posiłkowy, fahren, fuhr, ist gefahren
  • ilu elementów domaga się czasownik, geben –komu? Dativ i co? Akkusativ
  • w którym przypadku te elementy stoją,
  • czy czasownik wymaga przyimka. sich interessieren für + Akkusativ

Ucząc się przymiotników należy zapamiętać:

  • formy stopniowania, nawet jeśli są regularne, np. interessant - interessanter - am interessantesten
  • ewentualnie typowy przyimek, np. krank sein an + Dativ

Uczać się nowych słów zapamiętujemy tylko te informacje gramatyczne, które są dla nas zrozumiałe, czyli jeśli nie poznałeś czasu przeszłego prostego (Präteritum/Imferfekt) to się go nie uczysz na zaś. Uzupełnisz tę wiedzę, gdy tę gramatykę poznasz.

Co to oznacza? Że nie można się od razu nauczyć danego słowa raz a dobrze, trzeba do niego co pewien czas wracać.

Dzięki własnej bazie słownictwa uzyskujesz kontrolę nad tym, czego się uczysz oraz możesz obserwować postępy, bo widzisz ile słów już opanowałeś. A przygotowanie własnych karteczek sprawia, że pół pracy masz za sobą.

Powodzenia!