Uczenie się i zapamiętywanie

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Uczenie się i zapamiętywanie

Każdy z nas jest inny i proces uczenia się przebiega w różnoraki sposób. Informacje docierają do nas różnymi kanałami, poprzez wzrok, słuch, dotyk, smak, zapach. Większość ludzi jest przekonana, że są wzrokowcami. Zawdzięczamy to edukacji szkolnej, która bazuje na tekstach pisanych, tablicy, kredzie i podręcznikach. Dlatego warto się zastanowić, w jaki sposób zapamiętujemy najlepiej. Czy nie zapamiętujemy lepiej informacji docierających innymi kanałami. Innymi słowy warto zadać sobie pytanie, w jaki sposób zapamiętujemy nowe informacje najskuteczniej. Przez który z kanałów informacje docierają do nas najłatwiej. To może bardzo ułatwić samodzielną pracę w nauce języka obcego i może ją odblokować lub wręcz przyspieszyć.

Nauka języka wymaga myślenia i rozumowania, tak jest w przypadku poznawania gramatyki, ale duża część polega po prostu na nauce na pamięć. Pamięciowe opanowywanie dotyczy  słów, wyrażeń zwrotów czy całych struktur. Prawda jest taka,  trzeba poświęcić czas na zastanawianie się nad językiem i na naukę na pamięć. I choć w części uczymy się również języka obcego nieświadomie obcujac z językiem, np. ogladajac film czy sluchajac piosek, to duża cześć stanowi świadoma praca i tego nikt inny za nas nie zrobi.
Trzeba zainwestować czas i uwagę. Kiedy odkryjemy, w jaki sposób zapamiętujemy najlepiej, możemy nasza naukę zoptymalizować, a przez to przyspieszyć. Stąd płynie wniosek, że warto  siebie obserwować przy nauce i poznać siebie, żeby się efektywniej uczyć.
W zapamiętywaniu bardzo pomocne są emocje. Przeżywanie tego, co się uczymy, ułatwia zapamiętywanie.

Każda nowa informacja, która do nas dociera, żeby mogła zostać przez nas zapamiętana, potrzebuje nowego miejsca w mózgu. Jest to taki haczyk, na którym ją ‘powiesimy’,  i połączymy z tym, co już wiemy. Mózg działa w ten sposób, że zapamiętujemy te informacje, które są dla nas istotne ze względu na przetrwanie, czyli dalsze życie.

W jaki sposób nasz mózg rozpoznaje, które informacje i treści są ważne? To są te informacje, które mają emocjonalny charakter, są związane z uczuciami. Z tego powodu zapamiętujemy szybciej to, co wiąże się z uczuciem. Dlatego każde skojarzenie, nawet takie, które z punktu logiki, wydaj się bezsensowne, pomaga nam zapamiętać informację, którą przeżywamy, która jest nacechowana emocjonalnie.

Nasz mózg zapisuje informacje w postaci schematu, takiego drzewka, a nie dosłownie, jak je słyszymy, czy czytamy. Dlatego warto wiedzieć, że potrzebujemy jakiejś struktury, żeby coś zapamiętać. Uporzadkowane informacje zapamiętujemy lepiej.
Jak wygladaja takie struktury?  Niektórym pomaga w zapamiętywaniu rytm, melodia, niektórym dzielenie informacji na mniejsze kawałki. Moga to być również inne skojarzenia. Dlatego łatwiej zapamiętujemy tekst piosenki czy rymowany wiersz, niż tekst bez rytmu. Gdy chcemy zapamiętać numer telefonu, to nie zapamiętujemy jednej liczby, tylko dzielimy go na kawałki. Czasem zapamiętujemy taki numer w formie graficznej czy ruchowej, wystukujac go na klawiaturze.
Co to dla nas oznacza? Warto odkrywać swój indywidualny sposób zapamiętywania, żeby, łatwiej i szybciej opanować mnóstwo słówek, bez których nauka języka nie jest możliwa.